Varför kyssas på kinden och inte kramas??



Som ni alla säkert vet vid det här laget är att jag och familjen bor på Gran Canaria. Här på Gran canaria och i resten av spanien hälsar man på varandra med en puss på var sin kind.
När jag var hemma i sommran och träffade min familj och släkt fick jag en fråga som jag lovade ge ett svar på. Det var min kusins man som frågade
"Varför kysser man varandra på kinden i Spanien och inte kramas??" Första tanken var , (som jag oftast tänker när minna barn frågar alla varför....varför är himlen blå? varför står bordet där? varför finns det plastblommor??) Däför att det bara är så!!  hi hi....Men , eftersom jag är väluppfostrad så bet jag ihopp och sa att jag ska ta reda på det..;))

Så ... detta har nu legat i mitt bakhuvud ett tag och till sisst har jag nu tagit tag i detta och gjort lite " research".
Det var inte så lätt att hitta så mycket om det. Först hittade jag mest om att man kysstes och inte så mycket historia bakom. Men efter en stunds letande fick jag tag på lite mer fakta.
Det verkar som om det kommer sen lång tid tillbaka och har en religös grund.

Ortodoxa kyrkan ser kyssen som helig, man kysser föremål som i ikoner och man kysser den högra handen på biskopar, präster, abbotar och abbedissor därför att de på det sättet visar heder gentemot det kyrkliga ämbetet. Kyssen visar också respekt för personens som har beslutat att tjäna Gud på bekostnad av hans eller hennes personliga uppoffring.

Den ortodoxa kykan kallar sig även för katolsk , grekisk eller romerska kyrkan. Väldigt kort fakta om detta:

Det romerska rikets huvudstad flyttades från Rom till konstantinopel år 330, då staden även fick den officiella beteckningen Nya Rom. Därför kallar sig även den ortodoxa kyrkan "romersk", en terminologi som kan verka särskilt förvirrande då ortodoxa kyrkan även kallar sig "katolsk"("grekerna", "katolikerna" eller "romarna")

Jag tror att denna kyss fortfarande är helig för spanjorerna, det kan man ju bara se när de spelar fotboll. De kysser gräsmattan innan de ska ut för att den ska ha lycka med sig. De tackar sin gud när de gjort mål osv.. (Här på Gran canaria har varje kommun sitt eget helgon som de offrar till var år för att få ett rikt kommande år, men det kan jag gå in djupare på en annan gång)

Kyssen på kinden är en gammal tradition som alltså lever kvar än idag. Och då som svar på denna fråga varför de inte kramas så är det nog bara för att det liksom inte finns helt i deras värd, varför ska de stå och kramas?? Det är ju som om Svenskar helt skulle byta om från att skaka hand eller då kramas till att gå fram och ge nån en kyss på kinden. Tradition och kultur. 

En vis man har sagt :

”Det är inte dina ord som har störst betydelse –det är sättet du presenterar dem på!” (Juhlin 1999).

Lite Engelsk historia om en söt lite kyss:

1837 hamnade en “kysstvist” i domstol. Thomas Saverland erkände att han “på skämt” försökt kyssa miss Caroline Newton mot hennes vilja. Hon hade då bitit av hans nästipp. Thomas tyckte det var överdrivet och stämde henne. Hur tror du domaren dömde?

Domaren frikände miss Caroline och la till i sitt protokoll att när en man kysser en kvinna mot hennes vilja har hon full rätt att bita av honom nästippen och till och med äta upp den om hon vill.

Puss på er;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0